پایگاه تحلیلی خبری حریف فراشبند

به دیار نخلستان های سربلند فراشبند خوش آمدید

پایگاه تحلیلی خبری حریف فراشبند

به دیار نخلستان های سربلند فراشبند خوش آمدید

راه ارطباط باما
تلفن:۰۹۱۳۳۱۶۴۶۵۸۳

ایمیل:harif.farashband@gmail.com



ماهمیشه آنلاین هستیم

بایگانی
  • ۰
  • ۰
مصاحبه اختصاصی آبپا با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند


ا توجه به اهمیت بحث کشاورزی بر آن برآمدیم تا با مدیریت بخش کشاورزی و آموزش کشاورزان شهرستان فراشبند گفت گویی داشته باشیم.

آبپا : از نظر مهمترین مسئول کشاورزی شهرستان فراشبند, آیا فراشبند باید شهری کشاورزی شود یا صنعتی؟

همتی : اگر مدیریت شود باید گفت کشاورزی, با توجه به شرایط اقلیمی مساعدی که این شهرستان در حال حاضر داراست, ما در طول سال محصولاتی داریم که در فصل برداشت آن در هیچ نقطه از کشور چنین محصول با کیفیتی برداشت نمیشود و بدون رقیب هستند, حتی در دزفول که شرایط آب و هوایی نزدیک به ما دارد برداشتشان پس از ماست. ما می توانیم شهرستانی با محوریت کشاورزی داشته باشیم اما منوط به مدیریت آب و خاک. فراشبند را نمی توان شهرستانی صنعت محور ساخت به دلیل اینکه استعدادها و پتانسیل کشاورزی خاک و اقلیم آن بسیار بالاتر است و همچنین ریشه در فرهنگ مردم آن نیز دارد.

 آبپا : آیا اداره طرحی برای کشت و تولید محصولی جدید در شهرستان دارد؟

همتی : با توجه به وضعیت خشکسالی بلند مدتی که در میان آن قرار داریم هدف اولیه و اصلی ما ثبات شرایط کنونی است و در عین حال می خواهیم به سمت کشت گیاهان دارویی همچون آلوئه ورا, بابونه, چهارترش و ..  و همچنین الگوسازی گیاهان با توجه به نیاز حرارتی  و نیاز آبی هستیم.

آبپا : چه طرح های آبخیزداری در سطح شهرستان انجام شده است و چه برنامه ای برای نگهداری طرح های انجام شده ی گذشته خواهید داشت؟

همتی : در این مدت طرح های از قبیل: بندریگ,خیرآباد,چاه شولی , و نوجین در سطح منطقه و شهرستان انجام شده است, البته اخیرا اجرای و نگهداری از طرح های آبخیزداری به اداره ی منابع طبیعی واگذار گردیده ام با این حال جهت لایروبی آب بند ها جهاد کشاورزی شهرستان افرادی را که درخواست خاک داشته باشند را هدایت و راهنمایی می کند جهت برداشت  خاک از کف این آب بندها. اعتقاد ما بر این است که شهرستان فراشبند با میزان بارندگی کنونی توانایی زیر کشت بردن تمامی زمین های کشاورزی خود را خواهد داشت درصورتی که فکر گسترده تری به حال آبخیزها و آب بندهای شهرستان شود و از برون رفت و هدر رفت سیلاب های فصلی جلوگیری شود .

آبپا : باتوجه با خشکسالی و میزان مصرف بالای آب برخی محصولات (صیفی جات, برخی اقلام گندم و ..), مدیریت توزیع آب کشاورزی شهرستان چه پیش بینی های عملیاتی ای انجام داده است؟

همتی : ما در اداره جهاد کشاورزی شهرستان به آن صورت که گفته می شود در جامعه, به مصرف بالای آب محصولاتی شبیه صیفی در شهرستان اعتقاد نداریم. زیرا که: نزدیک به ۱۰۰ درصد کشت صیفی و جالیزی شهرستان فراشبند تحت آبیاری با آب تحت فشار است و همچنین فصل آبیاری در طول سال مقارن با فصل بارندگی بوده و در نتیجه بخش عمده ای هم از مصرف آب محصولات از بارش باران تامین می شود.

همچنین اداره جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند کشت ذرت را حذف و کشت جایگزین کنجد و ارقام کم مصرف گندم را به کشاورزان منطقه پیشنهاد داده است که ارقام جایگزین کنجد بسیار خوب جواب داده  و علاوه بر نیاز به آب متعادل, دارای مقاومت بالا نسبت به بیماری و آفت ها و نیز پتانسیل تولید بسیار بالایی نیز دارا می باشد.ارائه ارقام جایگزین مقاوم گندم,  با نیاز بسیارکم آبی : سیروان و شیرودی نیز جوابدهی بسیار مناسبی داشته اند.

با این وجود رعایت تناسب آب و سطح زیر کشت در دستور کار است و پیشنهاد اداره به کشاورزان , به ازای هر لیتر آب دهی در ثانیه یک هکتار می باشد و البته معدود کشاورزان هستند که کماکان رعایت نمی کنند.

آبپا : جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند برای استفاده ی بهینه از چاه های کشاورزی چه برنامه ای دارد؟

همتی : یکی از راه حل هایی که به رفع این مشکل کمک می کند طرح تجمیع چاه های کشاورزی می باشد که پیشنهاد و طرح اولیه آن در فراشبند ارائه شد و در سطح استانی مطرح و با استقبال روبرو گردیده است. در سال های اخیر چنین طرحی را در محدوده اسلام آباد داشته ایم, و نیز اتفاقا فردا ( نوزدهم شهریورماه ۹۴-یک روز پس از روز مصاحبه البته) کلنگ زنی طرح تجمیعی باغ های امام زاده را خواهیم داشت که با همکاری و استقبال کشاورزان انجام خواهد شد. با اجرایی شدن این پروژه ۱۶ هکتار از باغ های منطقه از این طرح بهره مند و بصورت واحد آبیاری خواهند شد.

مزایای این طرح ابتدا به خود باغدار خواهد رسید از قبیل: کاهش هزینه های سوخت,برداشت , هزینه ی لایروبی سالانه و دیگر هزینه هایی که با تجمیع چاه ها بسیار کاهش خواهد یافت. و در آینده تصمیم داریم ۴ طرح تجمیع دیگر را انشاالله با همکاری کشاورزان و دیگر ادارات مرتبط در کل سطح شهرستان اجرایی خواهیم کنیم:

آویز ۲ طرح- خوشاب ۲ طرح- روستای کورکی ۱طرح – پهناپهن ۱ طرح – دهرم ۲ طرح- دژگاه ۱ طرح (که تمامی باغات دژگاه را شامل خواهد شد) خور ونارک ۱ طرح و نوجین نیز طرح تجمعی در نظر داریم که از آب چشمه آبگرم بهره گیری خواهد شد.

سوال مخاطبان: ما می خواهیم طرح آبیاری قطره ای را در زمین کشاورزی خود اجرایی کنیم, اما جهاد کشاورزی برخلاف گفته خویش به ما پاسخ داده که تسهیلات حمایتی را پس از اجرا طرح در اختیار کشاورز قرار می دهند نه پیش از اجرا! علت ماجرا؟

همتی : جهاد کشاورزی هم اکنون نیز تا ۸۵ درصد از کل هزینه طرح  را با تسهیلات بدون بازگشت و کم بهره حمایت می کند اما در این بین اداره جهاد کشاورزی یک واسطه و تسهیل کننده می باشد و با توجه به اینکه مجری طرح پیمانکاران می باشند و اخیرا هزینه ی اجرا بالا  رفته و در روند کار پیمانکاران تاثیر گذاشته که برخلاف گذشت هزینه را پیش از اجرا دریافت می نمایند.

 سوال مخاطبان: چرا به باغداری که ۲۰۰۰ نخل دارد با باغداری که ۵۰ نخل دارد, تسهیلات برابر پرداخت می گردد؟

همتی : باید گفت درست است, این یک واقعیت است در قانون, مشکل از قانون می باشد که در برخی طرح هایی شبیه خشکسالی بخشنامه ارائه تسهیلات به این صورت می باشد. البته برخی تسهیلات نیز هست که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که  بعنوان مثال با افزایش سطح زیر کشت مبلغ وام نیز بالا خواهد رفت.

سوال مخاطبان: جهت جلوگیری و کاهش کشت های پرمصرف آب, منع قانونی وجود دارد؟

همتی : در واقع منع قانونی نیست … اما بعنوان مثال برای کشت ذرت مصوبه ی شورای تامین شهرستان به ما در رسیدن حذف کشت ذرت بسیار کمک نمود و با تصویب شورای تامین شهرستان عملا امکان برخورد با کشاوررانی که کشت پرمصرف داشته باشند امکان پذیر می شود.

سوال مخاطبان: با توجه به اینکه قسمت عمده ی چاه های کشاورزی شهرستان فاقد مجوز می باشند, برنامه جهاد کشاورزی شهرستان برای استفاده ی بهینه از این چاه ها چیست؟

همتی : متاسفانه ما در سطح شهرستان حدود دو هزار پانصد حلقه چاه غیر مجاز داریم ، سال های زیادی طول کشیده است که این عدد به دو هزار پانصد رسیده است .متاسفانه اداره جهاد کشاورزی از لحاظ قانونی اختیار و نظارتی بر روی این چاه ها ندارد .

مقابله با روند حفر چاه های غیر مجاز و در ادامه کاهش آنها نیاز به عزم راسخ ارگان های مختلف از جمله سازمان آب, مراجع قضایی و دیگر مسئولین شهرستان می باشد. ما برای حل این مشکل و ساماندهی چاه های غیرمجاز, اقدام به اجرای چاههای تجمیعی نمودیم که با استقبال برخی از کشاورزان نیز روبرو شده است .

آبپا :  یک خبر خوب و یک خبر بد ؟

همتی : خبرخوب: بیدار شدن مردم و مسئولین درباره اهمیت آب؛ خبر بد: آب نیست …

آبپا : درمورد استفاده از سیستم های مکانیزه کشاورزی چه اقداماتی در شهرستان انجام شده است؟ 

همتی : استفاده از دستگاه های بذر کار, خرید و ارائه دو عدد بالابر جهت محصولات باغی, استفاده از دستگاه کشت مستقیم (بدون شخم-بدون نیاز به دیسک زدن زمین – کاهش مصرف آب و صرفه جویی هزینه ها)

استفاده از دستگاه خاکورز مرکب, استفاده از دستگاه محصولات جالیزی که سازنده این دستگاه یک فراشبندی نیز می باشد که همزمان کار قریب به ۱۵ نفر کارگر را انجام می دهد.

 آبپا : با توجه به ادعای تولید محصولات غیراستاندارد زراعی, برنامه ی جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند برای تولید محصولات استاندارد چیست؟

همتی : به جرات می توان گفت محصولات باغی و زراعی شهرستان از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند, شهرستان فراشبند در سال پیش رو بعنوان شهرستان الگو در برخی از محصولات خود از نظر تولید محصول سالم در استان معرفی شده است.

کشاورزان ما محصول گوجه و خیارسبز را بعنوان کشت سالم الگو درسطح استان معرفی خواهند کرد.

 آبپا : با توجه به پتانسیل و کیفیت بالای محصول رطب و قصب شهرستان فراشبند جهاد کشاورزی چه کارهایی بمنظور معرفی و بازاریابی این محصولات انجام داده است؟

همتی : تنها راه ایجاد بازار خوب تغییر در نحوه ی ارائه محصولات به مصرف کننده می باشد, اولین اقدام جهاد کشاورزی جهت بهبود این وضعیت تغییر بسته بندی ها از گونی به کارتن بود که انجام شد, و بسته بندی بشکل سنتی منسوخ گردید.

حمایت و راه اندازی کارگاه های بسته بندی قصب و خرما را داشته ایم که اکنون ۵ کارگاه فعال در شهرستان داریم که دارای برند تجاری هستند, و چندین طرح نیز درحال اقدامات اولیه جهت راه اندازی می باشند که در ۲سال آینده به نزدیک به ۱۰ کارگاه بسته بندی فعال خواهیم داشت.

آبپا :برای مقابله با آفت نخیلات چه اقداماتی انجام شده است؟

همتی: آموزش یکی از اصلی ترین وظایف جهاد کشاورزی می باشد. اولین اقدام در جهت رفع مشکل آفات, انجام آموزش های دوره ای به کشاورزان بوده است . این آموزش ها را ما بصورت مداوم و با حضور در روستاها و برگزاری کلاس برای کشاورزان انجام می دهیم. در سطح شهرستان می شود گفت که آفات تا حدی کنترل شده است جز در برخی آفات که در برهه های زمانی داریم از جمله: آفت زنجیره ی نخلیات, کنه گردآلود خرما و مگس سفید که برای آنها پیش بینی شده است.




  • ۹۴/۰۶/۲۹
  • سامان پورباقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی